Luca di Montezemolo, sinds 1991 president van Ferrari, kondigde woensdag zijn vertrek aan. Fiat-Chrysler-topman Sergio Marchionne gaat Ferrari ‘erbij’ doen. Wat betekent dat voor het bedrijf uit Maranello?

Het is allesbehalve een fluwelen machtswisseling die zich de laatste tijd voltrok binnen de burelen van de beroemde Fiat-Chrysler-dochter Ferrari. Het botert namelijk al een hele tijd niet tussen Sergio Marchionne, de grote baas van het Fiat-Chrysler-concern en Luca Cordero di Montezemolo.

De eerste is een keiharde manager met zowel Canadese als Italiaanse wortels die vooral naar cijfers kijkt, de andere een hartstochtelijke Italiaanse autoliefhebber. Eerder vertrok Di Montezemolo al als president-commissaris van Fiat, naar verluidt omdat het concern na de overname van Chrysler steeds Amerikaanser werd.

Te weinig Ferrari’s

Het recentste meningsverschil tussen Marchionne en Di Montezemolo gaat over de beursgang van Ferrari. Door Ferrari naar de beurs te brengen zou Marchionne extra kapitaal willen binnenhalen dat ten goede moet komen aan Fiat-Chrysler.

Di Montezemolo bekritiseerde deze strategie. Ferrari zou, mede door de beursgang, steeds meer een Amerikaans bedrijf aan het worden zijn. Waarschijnlijk kwam zijn verzet eerder voort uit frustratie dat het kapitaal dat zou worden opgehaald bij de beursgang niet alleen Ferrari ten goede zou komen, maar in de koffers van Fiat Chrysler zou vloeien.

Maar meer nog dan de beursgang was de productielimiet van Ferrari reden voor de breuk. Waar de opgestapte Ferrari-president zich strikt wil houden aan maximaal 7.000 exemplaren per jaar om het merk zo exclusief mogelijk te houden, zou de Fiat-bestuursvoorzitter de productielimiet willen ophogen om zo beter te kunnen concurreren met luxe merken als Bentley en Lamborghini van het Volkswagenconcern.

Nieuwe rijken

Door de overwinning van Marchionne gaan we dus meer Ferrari's op de weg zien, met name in landen als Rusland en de Golfstaten waar onder de nieuwe rijken de vraag enorm is. Wachttijden lopen op dit moment namelijk op tot twee jaar.

Dat er binnenkort waarschijnlijk meer Ferrari's gemaakt worden, betekent overigens niet dat het merk minder exclusief zal worden.

De kans is erg klein dat Ferrari dezelfde strategie zal kiezen als het Duitse Porsche. De Duitse fabrikant, inmiddels eigendom van de Volkswagen Groep, was decennialang een fabrikant van sportwagens, maar is sinds enkele jaren ook actief op ander markten.

Zo maakt Porsche SUV's en is er zelfs een 'gezins-Porsche' met vijf deuren, de Porsche Panamera. Hoewel Porsche-liefhebbers ervan gruwelen, heeft de nieuwe strategie de Duitsers miljarden opgeleverd.

Ferrari wordt geen Porsche

Waarom volgt Ferrari Porsche niet als het zo lucratief uitpakt, en gaat het 'goedkopere' en iets praktischere auto's maken die kunnen concurreren met de duurdere modellen van Audi, Mercedes en BMW?

Het is zonneklaar dat er een aanzienlijk groter verkooppotentieel is voor Ferrari dan de huidige 7.000 exemplaren. Maar Marchionne zou door Ferrari explosief te laten groeien, in het vaarwater komen van Maserati, een ander merk van het Chrysler-Fiat-concern.

Maserati heeft, overigens ook een idee van Marchionne, net fors geïnvesteerd in twee nieuwe vierdeurs limousines, de Ghibli en de Quattroporte. Die laatste is uitgerust met Ferrari-motoren en is eigenlijk al een soort vierdeurs Ferrari. Daarom ligt het voor Ferrari niet voor de hand om meer alledaagse modellen te gaan maken.

De Ferrari-puristen kunnen voorlopig opgelucht ademhalen. Voor hen kan het de komende jaren zelfs een stuk leuker worden als Marchionne besluit vaarwel te zeggen tegen het productieplafond. De kans dat je een Ferrari in 'het wild' tegenkomt, wordt zo weer een stukje groter.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl